Výuka cizího jazyka v základní škole praktické
Zavedením školního vzdělávacího programu začala žákům i výuka cizího jazyka, který je pro ně naprostou novinkou. Cizí jazyk nebyl doposud v učebních osnovách uveden.
V naší škole se žáci učí německý jazyk v 6.-9. ročníku.
Most je několik desítek kilometrů od Německa, proto učíme žáky chápat německý jazyk nejen jako předmět, kterému se učí ve škole, ale především jako prostředek k dorozumění se s lidmi v sousední zemi a k poznání jejich života, kultury i tradic. Cílem výuky je zbavit žáky ostychu v komunikaci v jiném než mateřském jazyce a využít svých znalostí cizího jazyka v běžných situacích a v konkrétním prostředí.
Výuka německého jazyka je ve všech ročnících orientovaná na praxi a vede žáky k tvořivé práci. Je vedena formou her na dané téma, např. číslice formou rozpočítadel, písní a říkanek; barvy s názvy květin, ovoce a zeleniny; rodina s vlastnostmi, klady a zápory apod. Základem výuky jsou slovíčka, jejich jednoduché tvary, tvoření vět s použitím sloves, přídavných jmen, číslovek. Žáci se snaží s pomocí učitele vést krátké rozhovory vyvozené přímo z konkrétních situací. Při jejich dramatizaci se učí zbavit se obavy z neznalosti jazyka, hovořit podle svých schopností na dané téma bez ohledu na správný mluvnický tvar.
Úkolem pro další období je vést žáky k vytváření si vlastních pomůcek – pexeso, hádanky, křížovky, kostky s čísly apod.
Výukou německého jazyka vedeme žáky k rozvoji kompetencí – k učení, komunikativní, sociální a pracovní. Snahou je a bude, aby si žáci osvojovali princip tolerance, respektu, dovednost pomoci slabším, naučit se sebehodnocení, zamyslet s nad tím, co dělají, proč to dělají.
V budoucnosti se pokusíme navázat spolupráci se školou stejného typu v Německu v rámci Euroregionu Krušnohoří.