Archiv: !

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Zásady a cíle vzdělávání

  • Rovný přístup ke vzdělání bez jakékoli diskriminace,
  • Zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce,
  • Vzájemná úcta, respekt, solidarita a důstojnost,
  • Všeobecný rozvoj osobnosti s důrazem na poznávací, sociální, morální, mravní a duchovní hodnoty.

Práva dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Právo na vzdělávání o obsahu, formách a metodách odpovídajících potřebám a možnostem těchto osob, včetně hodnocení, přijímání a ukončování vzdělávání,
  • Právo na vytvoření podmínek pro vzdělávání,
  • Právo na poradenskou pomoc školy,
  • Právo na pomoc školského poradenského zařízení,
  • Právo na bezplatné užívání speciálních učebnic, speciálních didaktických a kompenzačních pomůcek, poskytovaných školou,
  • Právo na vzdělávání alternativními komunikačními prostředky (dorozumívání prostřednictvím znakové řeči, psaní Braillovým písmem a náhradních způsobů dorozumívání),
  • Možnost prodloužení vzdělávání středního a vyššího ředitelem školy.

Vymezení dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Osoba se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním či sociálním znevýhodněním,
  • Zdravotní postižení je postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, vývojové poruchy učení nebo chování,
  • Zdravotní znevýhodnění je zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, nebo zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování,
  • Sociální znevýhodnění - rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka.

Zařazení do speciálního vzdělávání

  • Speciální vzdělávání se poskytuje žákům, u nichž byly speciální vzdělávací potřeby zjištěny na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením, nebo odborným zdravotnickým pracovištěm s tím, že výsledné doporučení vystavuje školské poradenské zařízení,
  • Speciální vzdělávání se poskytuje i žákům zařazeným do škol zřízených při školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy.

Formy speciálního vzdělávání

  • Individuální integrace
    • v běžné škole (je upřednostňováno, pokud má škola podmínky),
    • ve speciální škole pro jiné postižení.
  • Skupinová integrace
    • ve třídě či oddělení běžné školy,
    • ve třídě či oddělení speciální školy.
  • Vzděláváním v samostatné škole pro žáky se zdravotním postižením (speciální škola),
  • Kombinací všech tří výše popsaných forem.

VŠE JE PODMÍNĚNO SOUHLASEM ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ

Organizace speciálního vzdělávání

  • Forma a obsah je upravována podle potřeb žáka,
  • Speciální vzdělávání a podporu zabezpečuje škola,
  • Ve speciální škole, třídě či oddělení lze zařadit žáky dvou a více ročníků,
  • Ve třídách, odděleních a skupinách pro žáky s těžkým zdravotním postižením mohou zabezpečovat výchovně vzdělávací činnost souběžně 3 pedagogičtí pracovníci, z nichž 1 je asistent pedagoga,
  • Pro přípravu na vzdělávání dětí s těžkým mentálním postižením, více vadami nebo autismem lze zřídit přípravný stupeň základní školy speciální.

Organizace speciálního vzdělávání

  • Diagnostický pobyt může předcházet zařazení žáka ve škole, do níž má být zařazen, a to v délce 2 až 6 měsíců,
  • Přezkoumání zařazení žáka do režimu speciálního vzdělávání dojde-li k významné změně jeho speciálních vzdělávacích potřeb, provede školské poradenské zařízení, a případně navrhne úpravu tohoto režimu,
  • Nezařazení žáka se zdravotním postižením do některé z forem speciálního vzdělávání ředitel běžné školy nebo ředitel speciální školy, oznámí zákonnému zástupci, krajskému úřadu a obci, v níž má žák trvalý pobyt.

Rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy

  • Stanovení konkrétních cílů, forem a délky a povinného obsahu vzdělávání,
  • Programy musí odpovídat nejnovějším poznatkům o účinných metodách a organizaci vzdělávání přiměřeně věku a rozvoji dítěte,
  • Stanoví popis materiálních, personálních, ekonomických a bezpečnostních podmínek, za nichž se vyučování uskutečňuje.

Individuální vzdělávací plán

  • Je vypracován ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem zpravidla před nástupem žáka do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy nebo po zjištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka,
  • Může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeby,
  • Za zpracování odpovídá ředitel školy,
  • Seznámení zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka s individuálním vzdělávacím plánem provede ředitel školy,
  • Sledování dodržování postupů a vyhodnocování opatření stanovených v individuálním vzdělávacím plánu provádí školské poradenské zařízení, to poskytuje žákovi, škole i zákonnému zástupci žáka poradenskou podporu,
  • Stanoví se především pro
    • individuálně integrovaného žáka,
    • žáka s hlubokým mentálním postižením,
    • případně pro žáka skupinově integrovaného nebo žáka speciální školy.
  • Vychází z
    • školního vzdělávacího programu příslušné školy,
    • závěrů psychologického a speciálně pedagogického vyšetření školského poradenského zařízení,
    • vyjádření registrujícího pediatra či jiného odborného lékaře nebo dalšího odborníka (např. kliničtí psychologové, logopedi, bylo-li dítě v jejich dlouhodobé péči),
    • vyjádření zákonného zástupce či zletilého žáka.

Podpůrná opatření při speciálním vzdělávání

  • speciální metody, formy a postupy,
  • speciální učebnice,
  • didaktické materiály,
  • kompenzační pomůcky,
  • rehabilitační pomůcky,
  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče,
  • snížené počty žáků ve třídě, v oddělení, ve studijní skupině,
  • služby asistenta pedagoga,
  • další možné úpravy podle individuálního vzdělávacího plánu,
  • poskytování pedagogicko-psychologických služeb.

Asistent pedagoga

  • Hlavní činnosti
    • pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí,
    • pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti,
    • pomoc při komunikaci se žáky, při spolupráci se zákonnými zástupci a komunitou, z níž žák pochází.
  • Asistent pedagoga je zaměstnancem školy a ředitel školy pro zřízení této pracovní pozice žádá svého zřizovatele.

Školy pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Pro osoby se zdravotním postižením se souhlasem kraje (vyjma škol zřizovaných ministerstvem) zřizují
    • samostatné školy s upraveným ŠVP,
    • v rámci běžných škol (i mateřských škol),
    • jednotlivé (speciální) třídy,
    • oddělení,
    • studijní skupiny
    • základní školy speciální (se ŠVP upraveným dle příloh RVP pro mentálně postižené, autisty a žáky s kombinovaným postižením.
  • Ředitel může zřídit se souhlasem zřizovatele funkci asistenta pedagoga.

Školská poradenská zařízení

  • Zajišťují činnosti a služby pro děti, žáky, studenty a jejich zákonné zástupce, školy, školská zařízení. Řadíme sem:
    • speciálně pedagogické,
    • pedagogicko-psychologické,
    • preventivně-výchovné,
    • informační,
    • diagnostické,
    • poradenské,
    • metodické,
    • napomáhají při volbě vhodných vzdělávacích postupů.
  • Spolupracují s orgány sociálně právní ochrany, zdravotnickými zařízeními, soudy aj.