Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Zásady a cíle vzdělávání
- Rovný přístup ke vzdělání bez jakékoli diskriminace,
- Zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce,
- Vzájemná úcta, respekt, solidarita a důstojnost,
- Všeobecný rozvoj osobnosti s důrazem na poznávací, sociální, morální, mravní a duchovní hodnoty.
Práva dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
- Právo na vzdělávání o obsahu, formách a metodách odpovídajících potřebám a možnostem těchto osob, včetně hodnocení, přijímání a ukončování vzdělávání,
- Právo na vytvoření podmínek pro vzdělávání,
- Právo na poradenskou pomoc školy,
- Právo na pomoc školského poradenského zařízení,
- Právo na bezplatné užívání speciálních učebnic, speciálních didaktických a kompenzačních pomůcek, poskytovaných školou,
- Právo na vzdělávání alternativními komunikačními prostředky (dorozumívání prostřednictvím znakové řeči, psaní Braillovým písmem a náhradních způsobů dorozumívání),
- Možnost prodloužení vzdělávání středního a vyššího ředitelem školy.
Vymezení dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
- Osoba se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním či sociálním znevýhodněním,
- Zdravotní postižení je postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, vývojové poruchy učení nebo chování,
- Zdravotní znevýhodnění je zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, nebo zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování,
- Sociální znevýhodnění - rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka.
Zařazení do speciálního vzdělávání
- Speciální vzdělávání se poskytuje žákům, u nichž byly speciální vzdělávací potřeby zjištěny na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením, nebo odborným zdravotnickým pracovištěm s tím, že výsledné doporučení vystavuje školské poradenské zařízení,
- Speciální vzdělávání se poskytuje i žákům zařazeným do škol zřízených při školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy.
Formy speciálního vzdělávání
-
Individuální integrace
- v běžné škole (je upřednostňováno, pokud má škola podmínky),
- ve speciální škole pro jiné postižení.
-
Skupinová integrace
- ve třídě či oddělení běžné školy,
- ve třídě či oddělení speciální školy.
- Vzděláváním v samostatné škole pro žáky se zdravotním postižením (speciální škola),
- Kombinací všech tří výše popsaných forem.
VŠE JE PODMÍNĚNO SOUHLASEM ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ
Organizace speciálního vzdělávání
- Forma a obsah je upravována podle potřeb žáka,
- Speciální vzdělávání a podporu zabezpečuje škola,
- Ve speciální škole, třídě či oddělení lze zařadit žáky dvou a více ročníků,
- Ve třídách, odděleních a skupinách pro žáky s těžkým zdravotním postižením mohou zabezpečovat výchovně vzdělávací činnost souběžně 3 pedagogičtí pracovníci, z nichž 1 je asistent pedagoga,
- Pro přípravu na vzdělávání dětí s těžkým mentálním postižením, více vadami nebo autismem lze zřídit přípravný stupeň základní školy speciální.
Organizace speciálního vzdělávání
- Diagnostický pobyt může předcházet zařazení žáka ve škole, do níž má být zařazen, a to v délce 2 až 6 měsíců,
- Přezkoumání zařazení žáka do režimu speciálního vzdělávání dojde-li k významné změně jeho speciálních vzdělávacích potřeb, provede školské poradenské zařízení, a případně navrhne úpravu tohoto režimu,
- Nezařazení žáka se zdravotním postižením do některé z forem speciálního vzdělávání ředitel běžné školy nebo ředitel speciální školy, oznámí zákonnému zástupci, krajskému úřadu a obci, v níž má žák trvalý pobyt.
Rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy
- Stanovení konkrétních cílů, forem a délky a povinného obsahu vzdělávání,
- Programy musí odpovídat nejnovějším poznatkům o účinných metodách a organizaci vzdělávání přiměřeně věku a rozvoji dítěte,
- Stanoví popis materiálních, personálních, ekonomických a bezpečnostních podmínek, za nichž se vyučování uskutečňuje.
Individuální vzdělávací plán
- Je vypracován ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem zpravidla před nástupem žáka do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy nebo po zjištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka,
- Může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeby,
- Za zpracování odpovídá ředitel školy,
- Seznámení zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka s individuálním vzdělávacím plánem provede ředitel školy,
- Sledování dodržování postupů a vyhodnocování opatření stanovených v individuálním vzdělávacím plánu provádí školské poradenské zařízení, to poskytuje žákovi, škole i zákonnému zástupci žáka poradenskou podporu,
-
Stanoví se především pro
- individuálně integrovaného žáka,
- žáka s hlubokým mentálním postižením,
- případně pro žáka skupinově integrovaného nebo žáka speciální školy.
-
Vychází z
- školního vzdělávacího programu příslušné školy,
- závěrů psychologického a speciálně pedagogického vyšetření školského poradenského zařízení,
- vyjádření registrujícího pediatra či jiného odborného lékaře nebo dalšího odborníka (např. kliničtí psychologové, logopedi, bylo-li dítě v jejich dlouhodobé péči),
- vyjádření zákonného zástupce či zletilého žáka.
Podpůrná opatření při speciálním vzdělávání
- speciální metody, formy a postupy,
- speciální učebnice,
- didaktické materiály,
- kompenzační pomůcky,
- rehabilitační pomůcky,
- zařazení předmětů speciálně pedagogické péče,
- snížené počty žáků ve třídě, v oddělení, ve studijní skupině,
- služby asistenta pedagoga,
- další možné úpravy podle individuálního vzdělávacího plánu,
- poskytování pedagogicko-psychologických služeb.
Asistent pedagoga
-
Hlavní činnosti
- pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí,
- pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti,
- pomoc při komunikaci se žáky, při spolupráci se zákonnými zástupci a komunitou, z níž žák pochází.
- Asistent pedagoga je zaměstnancem školy a ředitel školy pro zřízení této pracovní pozice žádá svého zřizovatele.
Školy pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami
-
Pro osoby se zdravotním postižením se souhlasem kraje (vyjma škol zřizovaných ministerstvem) zřizují
- samostatné školy s upraveným ŠVP,
- v rámci běžných škol (i mateřských škol),
- jednotlivé (speciální) třídy,
- oddělení,
- studijní skupiny
- základní školy speciální (se ŠVP upraveným dle příloh RVP pro mentálně postižené, autisty a žáky s kombinovaným postižením.
- Ředitel může zřídit se souhlasem zřizovatele funkci asistenta pedagoga.
Školská poradenská zařízení
-
Zajišťují činnosti a služby pro děti, žáky, studenty a jejich zákonné zástupce, školy, školská zařízení. Řadíme sem:
- speciálně pedagogické,
- pedagogicko-psychologické,
- preventivně-výchovné,
- informační,
- diagnostické,
- poradenské,
- metodické,
- napomáhají při volbě vhodných vzdělávacích postupů.
- Spolupracují s orgány sociálně právní ochrany, zdravotnickými zařízeními, soudy aj.